Sterkte- zwakte analyse

Teams zijn er in alle soorten en maten. Met de ene persoon kun je beter opschieten dan met de andere.
Maar wat maakt nu dat een team gaat lopen?

  • Hebben jullie eenduidig wat jullie gemeenschappelijke opdracht is?
  • Zijn jullie taken en rollen helder?
  • Wie krijgt energie van het leiding geven?
  • Wie houdt overzicht? Wie stelt kritische vragen?

Doe een teamanalyse. Dan weet je waar jullie team sterk in minder sterk in is, zowel in gunstige als in ongunstige omstandigheden. Leer elkaar beter kennen en bouw aan een cultuur van meer veiligheid waarbij je elkaar makkelijker aanspreekt en jezelf uitspreekt over hoe jij je voelt en waar jouw ideëen of wensen liggen.

Zelfsturende teams

Leiderschap lager in de organisatie beleggen biedt voor diverse organisatieknelpunten een uitweg.
Deze vorm van organiseren betekent dat je vertrouwen geeft aan medewerkers in een team om zelf invulling te geven aan de manier van werken. Van hiërarchie en management komt de aandacht te liggen op zelfstandigheid van medewerkers.

  • Hoe doe je dat, zelfsturende teams ontwikkelen?
  • Wanneer past dit bij jouw organisatie?
  • Wat betekent dit voor de taakvolwassenheid van leden van het team?
  • Waar moet je mee rekening houden?
  • Welke bevoegdheden hebben teamleden naast verantwoordelijkheden?
  • Wil je meer zelfsturing in je organisatie?
  • Heb je al zelfsturende teams en zou je willen kijken hoe die beter kunnen functioneren?

Psychologische veiligheid op teamniveau

Een werkklimaat waar medewerkers zich comfortabel voelen en de ruimte ervaren om datgene te zeggen wat ze willen zeggen en te experimenteren, ontstaat niet zomaar. Dat is investeren. We beginnen met een inleiding op psychologische veiligheid. Wat is het en wat is het niet? Als het team of de organisatie ermee aan de slag gaat, dan start de diagnose van het werkklimaat op de afdeling of (een deel van) de organisatie. Dit klinkt zwaar, maar kan heel simpel via een gebruikersvriendelijke vragenlijst. Zo worden verschillen en overeenkomsten over de beleving van het werkklimaat in kaart gebracht en onder deskundige begeleiding terugggekoppeld.

Uit de diagnosefase volgen thema's en een veranderaanpak. Soms gaat het om ethische dilemma's, onderlinge verhoudingen of juist omgaan met verschillen, successen of lastige gespreksthema's. Het resultaat is inzicht in de factoren die van invloed zijn op het werkklimaat.

Vervolgens brengen we in kaart hoe regie en invloed eruit kunnen zien. Tenslotte worden er afspraken gemaakt wie actie onderneemt op de verbeterpunten en hoe de voortgang wordt gemonitord. Met als beoogd resultaat: verbetering van werkklimaat waarin medewerkers meer psychologische veiligheid ervaren.