Een werkklimaat waar medewerkers zich comfortabel voelen en de ruimte ervaren om datgene te zeggen wat ze willen zeggen en te experimenteren, ontstaat niet zomaar. Dat is investeren. We beginnen met een inleiding op psychologische veiligheid. Wat is het en wat is het niet? Als het team of de organisatie ermee aan de slag gaat, dan start de diagnose van het werkklimaat op de afdeling of (een deel van) de organisatie. Dit klinkt zwaar, maar kan heel simpel via een gebruikersvriendelijke vragenlijst. Zo worden verschillen en overeenkomsten over de beleving van het werkklimaat in kaart gebracht en onder deskundige begeleiding terugggekoppeld.
Uit de diagnosefase volgen thema's en een veranderaanpak. Soms gaat het om ethische dilemma's, onderlinge verhoudingen of juist omgaan met verschillen, successen of lastige gespreksthema's. Het resultaat is inzicht in de factoren die van invloed zijn op het werkklimaat.
Vervolgens brengen we in kaart hoe regie en invloed eruit kunnen zien. Tenslotte worden er afspraken gemaakt wie actie onderneemt op de verbeterpunten en hoe de voortgang wordt gemonitord. Met als beoogd resultaat: verbetering van werkklimaat waarin medewerkers meer psychologische veiligheid ervaren.